24 نوامبر 2023- مطالعه ی اخیراً منتشر شده در Korean Journal of Family Medicine، ارتباط بین مصرف برخی میوه ها و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 (T2D) را روشن کرده است.

یافته های حاصل از مطالعه ی ژنومی و اپیدمیولوژی در کره ی جنوبی نشان داد که مصرف بیشتر انگور به طور قابل توجهی با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است، اما میزان کل مصرف میوه با کاهش این خطر مرتبط نیست.

دکتر هوجون یو، و همکارانش از دپارتمان پزشکی خانواده در بیمارستان دانشگاه ملی سئول، با هدف تعیین ارتباط بین دیابت نوع 2 و مصرف میوه های مختلف، این مطالعه را انجام دادند.

این تحقیق، یک مطالعه ی کوهورت طولی آینده‌نگر در حال انجام بر روی ساکنان جامعه (سنین 40 تا 69 سال) است که از طریق یک مرکز ثبت معاینه‌ شوندگان سیستم سلامت ملی در کره، ثبت نام شدند. عادات هر فرد برای مصرف 12 نوع مختلف میوه با استفاده از پرسشنامه بسامد غذایی به دست آمد.

میوه ها بر اساس بار گلایسمی و شاخص گلایسمی به سه گروه تقسیم شدند. افرادی که از قبل به دیابت نوع 2 مبتلا بودند، افرادی با دریافت کالری زیاد، بیماری های مزمن کبدی، بیماری های مزمن کلیوی و تحت درمان سرطان، از مطالعه حذف شدند. بروز دیابت نوع 2 در گروه از طریق خود گزارش دهی شناسایی شد و با هموگلوبین گلیکوزیله و سطح قند خون ناشتا تکمیل شد.

یافته های این مطالعه به شرح زیر است:

· طی 283033.8 نفر-سال پیگیری، در مجموع 2549 مورد دیابت نوع 2 ثبت شد.

· پس از تنظیم عوامل خطر فردی، سبک زندگی و رژیم غذایی برای دیابت، نسبت خطر تلفیقی دیابت نوع 2 برای هر وعده در هفته از کل مصرف میوه ی کامل، 1.02 بود.

· با تنظیم متقابل میوه ها، نسبت خطر تلفیقی دیابت نوع 2 برای هر وعده موز در هفته 0.94 و برای هر وعده انگور در هفته 0.90 بود.

محققان نوشتند: نتایج ما ارتباط بین مصرف برخی میوه ها و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را نشان داد.

آنها نتیجه گیری کردند که مصرف بیشتر انگور به طور قابل توجهی با خطر کمتر ابتلا به دیابت در گروه مورد مطالعه مرتبط بود، اما میزان کل مصرف میوه با کاهش این خطر مرتبط نبود.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/greater-grapes-consumption-significantly-associated-with-lower-risk-of-type-2-diabetes-120612